6.8.12

Etsitään tositarkoituksella: kampaaja

Minut on jätetty. Katalasti ja katkerasti. Eikä ole ensimmäinen kerta. Ihmissuhdeasiani ovat ihan kunnossa, kyse on kampaajasta.

Minulla on aikuiselämäni aikana ollut kaksi vakkarikampaajaa ja useita... kutsutaan heitä nyt vaikka irtokampaajiksi - siis sellaisia, jotka hoitavat homman (siis hiustenleikkuun) kun tarve on suurin mutta jotka eivät vakuuttaneet niin paljoa, että siitä olisi seurannut pidempiaikaista suhdetta.

Kummatkin exäni ovat olleet kiistatta taitavia lyhyiden hiusten leikkaajia. Heillä on ollut muodon tajua, näkemystä ja nuorekas tyyli. Heillä itsellään on ollut lyhyet hiukset, ja he ovat leikanneet hiuksiani kuten olisivat halunneet omia hiuksiaan leikattavan.

Mutta asiakassuhteeni aikana olen saanut myös todistaa ihmeellistä kiukuttelua: työnantajan manailu, työvuorojen pitkällinen ja äänekäs neuvottelu kesken hiustenleikkuun, selkeä puhevälien puute kollegoihin, tiuhat työpaikan vaihdokset sekä asiakassuhteen päättäneet lapselliset bänksit.

Kerran on kampaajasuhteeni päättynyt niin, että irtisanoutunut kampaaja kumitti tilauskirjan omalta kohdaltaan tyhjäksi - ja kun saavuin varaamalleni ajalle, minulla ei ollutkaan aikaa kenellekään. Toisten bänksien kohdalla nimeni oli kyllä jäänyt varauskirjaan, mutta yhteystietoni olivat lähteneet kampaajan mukana - ja hänen kollegansa tavoitteli minua numeropalvelun kautta pelastaakseen sen mitä pelastettavissa oli.

Vaikuttaa siltä, että lyhyttukkaisen kolmekymppisen naisen on helpompi löytää mies, vakituinen työpaikka ja kohtuuhintainen asunto kivalta paikalta - kuin hyvä kampaaja. En käy manikyyrissä, pedikyyrissä, kasvohoidoissa tai kylpylöissä, minulla ei ole säännöllisesti huollettavia ripsiä eikä geelikynsiä; sen vuoksi olen valmis laittamaan kampaajaan vaikka hieman enemmän rahaa, mutta haluan myös vastinetta. Enkä jaksa enää olla irtokampaajalta toiselle siirtyvä kiertolainen. Siispä:


Kolmikymppinen vaalea silmälasipäinen nainen etsii tositarkoituksella kampaajaa. Sinulla on kokemusta ja näkemystä lyhyiden hiusten leikkaamisesta. Osaat bongata tyylistäni ja persoonastani olennaisen, ja loihtimasi leikkaus tuo habitukseeni pisteen iin päälle. Työskentelet pääkaupunkiseudulla hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella. 
Olet pitkäjänteinen - et hyppää salongista toiseen parin kuukauden välein. Voit olla yksityisyrittäjä, vuokratuolilainen tai kokonaan toisen leivissä, pienessä tai isossa kampaamossa - pääasia, että pidät työstäsi, seuraat alasi kehitystä ja olet ylpeä omasta työstäsi. 
Muistat, mitä teit minulle edellisellä kerralla ja ehdotat oma-aloitteisesti erilaisia malleja, sävyjä ja tuotteita. Olet myös aktiivinen näkemään minua uudelleen ja ehdotat seuraavaa tapaamista 5 viikon päähän, joko varhaiseen aamuun tai virka-ajan jälkeen.

Kampaamojen omistajille ja esimiehille puolestaan haluaisin antaa seuraavat bisnesvinkit:
Hommatkaa sähköinen ajanvaraussysteemi. Ei mitään epämääräistä kalenterikirjaa ja lyijykynää. Työvuorot ja lomat ajan tasalle samaan systeemiin. Ajanvaraussysteemi voi olla naitettu webbisivuillenne niin, että sieltäkin voi varata ajan, mutta tämä ei ole mitenkään pakollista. Ja huolehtikaa, että teillä pyörii automaattiset, ajastetut back-upit ja ne tallentuvat sellaiseen paikkaan, josta kyrsiintynyt kampaaja ei niitä ihan heti deletoi. 
Hommatkaa sähköinen asiakasrekisteri. Kaikkien vakkariasiakkaiden yhteystiedot (puhelinnumero nyt ainakin) on löydyttävä täältä, oli kyseessä sitten kenen kampaajan vakioasiakas tahansa. Ja ne back-upit, ks. edellinen kohta. Kannustakaa kampaajianne kirjaamaan tänne muutamalla sanalla muistiinpanoja siitä, miten minkäkin asiakkaan hiukset leikattiin, millä tekniikalla, mitä värejä ja sävyjä käytettiin ja mitä hoito- ja muotoilutuotteita asiakas osti. Ja jos kampaajalle jää aikaa asiakkaiden välillä, he voivat tsekata viimekerran speksit täältä ja kysyä "oletko pitänyt siitä viimeksi hommaamastasi shampoosta?" Ja jos joku lähtee tallistanne sillat savuten, teidän tehtävänne on olla yhteydessä asiakkaaseen ja tarjota hänelle aikaa joltain toiselta kampaajaltanne.
Laatikaa kampaamoonne sisäiset pelisäännöt. Tehkää niistä konkreettiset. Käykää ne yhdessä läpi. Toistakaa niitä sisäisissä palavereissanne ja koulutuksissanne. Sisällyttäkää ne perehdytykseen. Antakaa alaisillenne palautetta näiden pelisääntöjen pohjalta. Pelisäännöt voisivat olla esimerkiksi tällaisia (nämä nyt liittyvät lähinnä myyntiin ja asiakaspalveluun, kun minulla ei ole kompetenssia esittää mitään hiusten hoitoon liittyvää):

    • Toivota asiakas aina tervetulleeksi.
    • Kysy mitä asiakas piti edellisen kerran leikkauksesta / väristä / viimeksi ostetusta hoitotuotteesta. Suosittele tämän pohjalta uusia juttuja.
    • Asiakkaalle varattu aika on tarkoitettu asiakkaalle, älä käytä sitä työpaikan sisäisten asioiden puimiseen.
    • Mikäli asiakas on myöhässä, kerro hänelle selvästi heti alussa, miten uusi aikataulu vaikuttaa varattuun aikaan, esimerkiksi:
      • "Ei se (myöhästyminen) mitään, mulla on seuraava varaus vasta yhdeltä" tai
      • "Skipataanko pesu / muotoon föönaus / raidat tällä kertaa, niin ei tarvitse tinkiä leikkaukseen käytettävästä ajasta?"
    • Esittele tuotteita sujuvasti. Kerro, mitä tuotetta käytät pesussa ja muotoilussa, mikä niissä on hyvää ja miksi valitsit juuri sen tuotteen tämän asiakkaan hiuksille.
    • Kysy asiakkaalta, haluaako hän varata seuraavan ajan saman tien.
    • Työpaikan sisäiset asiat sumplitaan takahuoneessa tai sisäisissä viikkopalavereissa, ei asiakkaan kuullen.
    • Omat henkilökohtaiset puhelut soitetaan takahuoneesta, ei asiakkaan kuullen.
    • Etukäteistoiveet seuraavan kuukauden vapaapäivistä esitetään kuluvan kuukauden X. päivään mennessä.

Ei tämän pitäisi olla mitään ruudin keksimistä.

15 kommenttia:

Ebbu kirjoitti...

Niin totta toi sun kirjoitus! Itse olen täysin samassa tilanteessa, tosin Tampereella.

Lyhyissä hiuksissa on vielä sekin paha homma, että jossain vaiheessa on vaan pakko mennä jollekin ellei tykkää sellaisesta ylipitkästä takatukasta ja roikkuletistä. Siinä sitten vaan mennään arvalla johonkin (ja varaus on tietty tehty nettivarauksen kautta :)

Anna kirjoitti...

Nyt ei muuta kuin asiakashallintasoftaa kehittämään. :)

Essi kirjoitti...

Raakaa analyysiä, mahtavaa! Itsekin jo useamman vuoden tuuliajolla viettäneenä, uskallan antaa kokeilun arvoisen vinkin. Oma luottokampaajani jäi äitiyslomalle, eikä palattuaan ottanut vanhoihin uskollisiin yhteyttä, joten jätin hänet loukkaantuneena (myös siirtymä uusiin tiloihin pidensi matkaa tolkuttomasti, mikä vaikutti päätökseen sekin). Vähän kyllä kadutti, sillä sen jälkeen on tosiaan ollut vaikeaa löytää uutta! Viime ajat olen kuitenkin käynyt Helsinki Hairdressers -liikkeessä, jossa ainakin Jenni ja Anna haldaavat lyhyen tukan (omani ja työkaverin) mallikkaasti. Lisäksi asiakashallintajärjestelmät vastannevat toiveitasi (vaikkei kyllä netistä voi varata aikaa..)! Kampaajakemiat tietty ovat aina yksilöllisiä, mutta kannattaa antaa mahdollisuus!

Susanna kirjoitti...

Tähän sun kirjoitukseen voi varmaan yhtyä aika moni nainen! Niin tuttua. Itsekin vuosia etsineenä luulen viimein löytäneeni luottokampaajan. Ainakin hetkeksi ;)

Laura kirjoitti...

Hyvä juttu, erityisesti nuo toiveet kampaajalle ja näiden esimiehille. Itse voisin esittää vastaavia listoja laitokselle, jossa olen viettänyt viimekuukauden... siis koskien tuota, että jotain järjestelmällisyyttä ja "asiakkaaseen" yhdistettävyyttä voitaisi harrastaa. Ehkä se on tämä insinööriys, että tietyt asiat tuntuvat niin helpoilta järjestää, että kummastuttaa, kun kaikki eivät sitä hoksaa.

Lape kirjoitti...

Niin ASIAA!

Oma vakikampaajani vaihtoi tässä keväällä kampaamoa jonka aukioloajat eivät oikein sovi minulle = ei auki lauantaisin kuin erikseen sopimalla. Vanhassakaan ei ole oikeestaan mitään vikaa, kaikki todistettavasti osaavat leikata lyhyitäkin hiuksia, mutta... en tiiä, pitäs varmaa löytää uus paikka... (Kertoivat kyllä rielusti mistä vanhan kampaajani nykyään löytää...)

tietysti ois varmaa plussaa löytää se kampaaja sieltä missä asuu eikä sieltä missä on ennen asunut... Sitten kävis arkipäivätkin...

Mä vaan pidän pääkaupunkiseutua kalliina, en kuitenkaan tiedä olenko oikeassa?, koska nykyinenkään paikka ei ole halvin? Paljonko olet keskimäärin maksanut lyhyiden hiusten leikkuusta ja värjäyksestä? Ihan mielenkiinnosta kyselen?

Katri kirjoitti...

Kiitos kaikille kommenteista, vaikuttaa, että tässä on osuttu johonkin palveluyhteiskuntamme kipupisteeseen.

Ja Essille kiitos vinkistä, sulla onkin kivasti leikatut hiukset :)

Lape, opiskeluaikana kävin paikassa, josta sai opiskelija-alennusta, silloin hiustenleikkuu oli tyyliin 24 euroa. Näillä kahdella ex-vakkarilla hinta on vaihdellut leikkaukselle 45 eurosta 70 euroon, ja leikkaus+raidat luokkaa 90-120 euroa.

Anonyymi kirjoitti...

Toinen lyhyttukkainen symppaa ja vinkkaa! Itse olen käynyt viimeiset vuodet EziHairissa Erikinkadulla, siellä yksityisyrittäjä Anne on ainakin minun lyhyen tukkani leikannut hyvin ja osannut aina ehdottaa jotain uuttakin, kun olen sitä toivonut. Annen tietojärjestelmistä en ole aivan varma, koska varaan aina itse seuraavan ajan saman tien paikan päällä - muistaakseni jokin nettivaraussysteemi kuitenkin on. Toivottavasti löydät uuden!

t. Marja O. (mm. Tamarinista tuttu)

Anonyymi kirjoitti...

Toinen lyhyttukkainen symppaa ja vinkkaa! Itse olen käynyt viimeiset vuodet EziHairissa Erikinkadulla, siellä yksityisyrittäjä Anne on ainakin minun lyhyen tukkani leikannut hyvin ja osannut aina ehdottaa jotain uuttakin, kun olen sitä toivonut. Annen tietojärjestelmistä en ole aivan varma, koska varaan aina itse seuraavan ajan saman tien paikan päällä - muistaakseni jokin nettivaraussysteemi kuitenkin on. Toivottavasti löydät uuden!

t. Marja O. (mm. Tamarinista tuttu)

Anonyymi kirjoitti...

Jahas, tumpelouttani kommentoin näköjään kahdesti. Pahoittelen!

Katri kirjoitti...

Marja, ihailin salaa sun hiuksia Tamarinissa :D Kiitti vinkistä!

Petra Järvi kirjoitti...

Tervehdys Katri!

Olen pahoillani lukiessani alaltamme löytyvän kirjoittamiasi tapauksia.

Kirjoituksessasi oli loistavia pointteja, ja uskon että me pystymme vastaamaan toiveisiisi hyvin.
Odotamme sinua palveltavaksemme liikkeeseemme. Lämpimästi tervetuloa <3 Terveisin, Petra Järvi

http://www.sydamenpohjasta.com/

Katri kirjoitti...

Petra, ihan mahtavaa! Kiitos että kommentoit, arvostan sitä ihan tosi paljon. Ja varasin nettijärjestelmästänne ajan syyskuulle :)

Petra Järvi kirjoitti...

Hienoa!

Tervetuloa silloin! Ja tervetuloa myös te kaikki muut kohtalotoverit :)

Aurinkoa!

joska kirjoitti...

Minullakin oli lyhyet hiukset jotka olisivat vaatineet käyntiä kampaajalla neljän viikon välein. Löysinkin hyvän kampaajan, mutta hän oli erittäin nihkeä varaamaan minulle aikaa. Useamman kerran aika peruttiinkin. Niinpä sitten jätin paikan. Minusta ei ole soittelemaan ja varailemaan aikaa joka kerta erikseen joten lopulta kyllästyin ja päädyin takaisin pitkiin hiuksiin. En pidä pitkistä hiuksista, koen oloni kotoisammaksi lyhyiden kanssa mutta käytännön syistä nämä pitkät on ihan ok. Siinäkö kasvavat, koetan muistaa käydä leikkauttamassa ennen kuin ovat taas puolessa selkää. Ehkä.